برگشت به دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره ما::
اخبار و اطلاعیه ها::
بیمه::
وام::
مسافرت ها::
تعاونی::
امکانات دانشگاه::
بهداشت و سلامت::
تصاویر::
گوناگون::
ارتباط با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: در مراسم برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری از ۳ پیشکسوت عضو هیات علمی دانشگاه تقدیر شد. ::
 | تاریخ ارسال: 1404/9/18 | 
در مراسم برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری از ۳ پیشکسوت عضو هیات علمی دانشگاه تقدیر شد.
آیین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه علم و صنعت ایران، دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۴ با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس و هیات رئیسه دانشگاه در سالن همایش‌های بین‌المللی امام رضا (ع) دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این مراسم از ۵۹ منتخب پژوهشی دانشگاه در بخش‌های: نفرات برتر بر اساس امتیاز اعتبار پژوهشی دانشگاه، نفرات برتر بر اساس امتیاز تعاملات صنعتی دانشگاه، پژوهشگران برتر پیشکسوت، نفرات برگزیده دانشکده‌ها، فناوران برتر خانم دانشگاه و یاوران علمی دانشگاه از حوزه معاونت پژوهشی و تعاملات صنعتی با اهدای لوح تجلیل شد.
اولین سخنران این مراسم، دکتر شکریه (رئیس دانشگاه) بود که ضمن خوشامدگویی به مهمان ویژه مراسم، بر اهمیت جایگاه پژوهش در کشور تأکید کرد و گفت: پژوهش بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره آموزش، فناوری و تجاری‌سازی است. وی تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت بدون پژوهش مستقیم به محصول و فناوری رسید؛ این مسیر ایستگاه‌های متوالی دارد و باید با آموزش صحیح و پژوهش جدی، طی شود.
دکتر شکریه با اشاره به بودجه محدود دانشگاه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های منطقه، تحریم‌های بین‌المللی و کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، تلاش اساتید و پژوهشگران ایرانی را ستود و افزود: با وجود همه محدودیت‌ها، دانشگاه‌های ما توانسته‌اند جایگاه علمی خود را در سطح بین‌المللی حفظ کنند.
دکتر شکریه همچنین به موضوع رتبه‌بندی‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مرجعیت علمی، بخشی از اقتدار ملی است. دانشگاه‌های ایران با وجود امکانات اندک، توانسته‌اند جایگاه قابل توجهی در سطح جهانی کسب کنند. بودجه برخی دانشگاه‌های منطقه آسیای جنوب غربی گاه هم‌سنگ کل بودجه وزارت علوم ایران است، در حالی که دانشگاه‌های ما با منابع بسیار کمتر فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به ساختار دولتی صنایع ایران افزود: در دنیا شرکت‌ها حامی جدی پژوهش هستند، اما در ایران دانشگاه‌ها با امکانات محدود و تحت فشار تحریم‌ها بار اصلی پژوهش را بر دوش دارند.
رئیس دانشگاه همچنین به مشکلات رتبه‌بندی‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: سیستم‌های رتبه‌بندی جهانی خودشان نیز مورد انتقاد هستند. ما امیدواریم با توسعه نظام رتبه‌بندی بومی، جایگاه واقعی دانشگاه‌های ایرانی در سطح بین‌المللی شناخته شود. او با بیان اینکه دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پژوهش باید در حکمرانی کشور نقش‌آفرینی کنند، افزود: ارتباط سیستماتیک میان دانشگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر هنوز جای کار دارد.
دکتر شکریه در پایان با اشاره به ۹۶ سال فعالیت دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: این دانشگاه که در آستانه  ورود به صدمین سال خود قرار دارد، یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور محسوب می‌شود و ابراز امیدواری کرد این دانشگاه در سال‌های پیش رو، محصولات فناورانه بیشتری برای حل مشکلات کشور ارائه کند.
 
پس از آن، دکتر  سید مهدی ابطحی (معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، در سخنانی با بیان اینکه مفتخرم فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت ایران هستم، از دعوت ریاست دانشگاه برای حضور وی در خانه خود تقدیر کرد. معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: اسناد بالادستی، نهادهای نظارتی و شوراهای عالی سیاست‌گذاری، از مجموعه آموزش عالی کشور خواسته‌هایی دارند؛ حفظ و ارتقا جایگاه تولید علم، فراهم آوردن زمینه مرجعیت علمی کشور، پاسخ به نیازهای کشور، حل ابرچالش‌های ایران، دانشمندپروری، تاب‌آوری صنعتی، دفاعی، امنیت غذایی، امنیت شبکه، پدافند غیر عامل، توجه به کلان‌روندها و نوآیندهای جهانی، توجه به فناوری‌های نوظهور، تربیت نیروی خلاق و کارآفرین، نقش آفرینی در دیپلماسی علمی و... مجموعه خواسته‌ها از دانشگاه‌هاست. وی تصریح کرد: وجود این خواسته‌ها، یعنی قبول توانمندی دانشگاه‌ها و اگرچه گاهی این خواسته‌ها، جنبه اعتراضی دارند، دانشگاه‌ها مورد سوال قرار می‌گیرند چون پس ذهن سوال‌کننده، توانمندی دانشگاه‌هاست. از سوی دیگر، خود دانشگاه‌ها هم چالش‌هایی مانند حفظ و ارتقای جایگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی را دارند که هم الزامات درون دانشگاهی دارد و هم برون دانشگاهی.
دکتر ابطحی در بحث الزامات درون دانشگاهی، به تغییر نسل دانشگاه‌ها اشاره و گفت: آنچه به عنوان نسل‌بندی دانشگاه‌ها، پرتکرار مطرح می‌شود، بیهوده نیست. اینکه نسل اول را آموزش، نسل دوم را آموزش به اضافه پژوهش، نسل سوم را اضافه کردن فناوری و نوآوری و نسل چهارم را پاسخگویی به جامعه بدانیم، به نظرم بی‌توجهی به یک موضوع است و آن اینکه هر تغییر نسل، یک تغییر ماهوی است. ما نمی‌توانیم یک دفتر فناوری یا یک مدیریت نوآوری در دانشگاه ایجاد کنیم و فرض کنیم تغییر نسل پیدا کرده‌ایم.
معاون پژوهشی وزارت عتف، با واکاوی اسنادی که تغییرات نسلی را می‌گویند، به بررسی تغییرات ماهوی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: در نسل اول دانشگاهی، استاد یک دانای بزرگ است، فردی که عالم است و دانش خود را تدریس می‌کند؛ در نسل دوم، او گزارش دهنده علمی و بیانگر تحقیقات انجام شده است. وی افزود: در نسل سوم، آموزش از دل تعامل با دانشجو خارج می‌شود. در اینجا آموزش بی‌مقدار نشده، بلکه شکل آموزش عوض شده و توانایی‌های دانشجو، در بیان علمی تقویت می‌شود.
دکتر ابطحی تاکید کرد: اگر ماموریت ما در نسل اول در آموزش، کشف واقعیات است، در نسل دوم تعریف روابط و در نسل سوم، ارزش‌آفرینی است حتی در مدیریت. اگر در مدیریت یک دانشگاه نسل اولی، مدیر دانشگاه یک شخصیت عالم مقدس است، در نسل دوم یک عضو هیأت علمی تمام‌وقت است، در نسل سوم این به عهده معاونت علمی که ترکیبی از آموزش و پژوهش است گذاشته می‌شود و رئیس دانشگاه یک انسان حرفه‌ای است که با جامعه، با NGOها و صنعت تعامل دارد و اقتصاد آموزش عالی را می‌داند و با این تعاملات، دانشگاه خود را زنده نگه می‌دارد. او درک درستی از توسعه و نقش دانشگاه در توسعه دارد. این نگاه یعنی تغییر ماهوی دانشگاه‌ها در نسل‌بندی آن است که ما را به موفقیت نزدیک می‌کند.
دکتر ابطحی با تاکید بر اینکه جامعه ما به دانشگاه کارآفرین نیاز دارد، گفت: در دانشگاه کارآفرین، دانشجو با رغبت می‌آید و با اقناع می‌رود. در این دانشگاه‌ها استادان به دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان همکاران پژوهش نگاه می‌کنند و خیلی اوقات به جای اینکه خودشان مسئله صنعت را حل کنند، نیروهایی را تربیت می‌کنند که آنها بتوانند مسئله صنعت را حل کنند. گفتگوی اساتید در این دانشگاه‌ها با دانشجویان، امیدبخش است. در چنین دانشگاهی دانشگاه معتقد خواهد بود که اشتهار آن از طریق دانش‌آموختگان آن تضمین می‌شود؛ پس به انجمن دانش‌آموختگان خود اعتبار می‌دهد. شبکه علمی برای دانشگاه مهم است و اگرچه انجمن‌ها باید مستقل از دانشگاه‌ها و ملی فعالیت کنند، دانشگاه به خوبی میزبان آنهاست. در چنین دانشگاهی مسئله توسعه ملی، مسئله دانشگاه خواهد بود. اساتید به نقش خود برای توسعه ملی باور دارند و برای این نقش قدر می‌بینند. اگر ما به این نقطه برسیم، هم اسناد بالادستی جواب داده شده هم تبه‌بندی ما در ساختار، درست تعریف شده  و هم علاقه‌مندی مجموعه دانش‌آموختگان و دانشجویان با دانشگاه تضمین می‌شود.
معاون پژوهشی وزارت عتف، د بخش دیگر سخنان خود به الزامات برون دانشگاهی پرداخت و ضمن تصریح بر اینکه آموزش عالی، مجموعه‌ای است که نسبت ستانده به داده آن خوب است، گفت: گاهی تصور می‌شود که آموزش عالی، یک مجموعه پر هزینه است در صورتی که نفع ملی بسیار در حال حاضر از آموزش عالی تضمین می‌شود. وی با تاکید بر لزوم پشتیبانی درست از دانشگاه‌ها، گفت: مگر می‌شود توقع داشت که پژوهش اصیلی به دست بیاید که پشتوانه آزمایشگاهی نداشته باشد؟ مگر ممکن است کیفیت مقالات را تضمین کرد وقتی ارتباطات جهانی محدود باشد؟
دکتر ابطحی توجه به کیفیت خروجی‌ها و جهت‌دهی درست را وظیفه آموزش عالی دانست و گفت: یک وظیفه ما فهم درست قانون است. قانون جهش اقتصاد دانش‌بنیان در دو ماده یازده و سیزده استفاده از مالیات شرکت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های آموزش است و اینکه صنعت، آزمایشگاه تحقیقاتی خود را در دانشگاه تاسیس کند و از مجموعه آزمایشگاهی و استارتاپ‌های دانشگاهی استفاده کند که زنده بماند. اگر این قانون بد فهمیده شود، رئیس دانشگاه باید برود به صنعت بگوید بیا در دانشگاه من یک آزمایشگاه ایجاد کن ولی اگر درست فهمیده شود، به صنعت می‌گویند شانس بزرگیست که آزمایشگاه تحقیقاتی یا آزمایشگاه مرجعت در دانشگاه علم و صنعت ایران باشد.
معاون پژوهشی وزارت عتف، با بیان این مطلب که دانشگاه‌ها توسط مردم هنوز مرجعیت دارند و مردم به دانشگاهها امید دارند، گفت:  به نظرم مجموعه نظام با امید داشتن به دانشگاه و اعتماد می تواند کمک کند که ما در شبکه‌سازی‌های علمی کمک کنیم که این کشور به خوبی پیش برود. وی توجه به نقش نیروی انسانی خلاق در توسعه ملی را مورد تاکید قرق داد و گفت: اینکه اعضایی از دانشگاه در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند متفاوت است با اینکه دانشگاه در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشد.
 
در ادامه مراسم، دکتر صدیقی (معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه)، گزارشی تفصیلی از دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه دو سال اخیر ارائه کرد و بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های پژوهشی، توسعه دوره‌های پسا دکترا و ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه تأکید نمود.
دکتر صدیقی با اشاره به ادغام معاونت فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه گفت: ساختار پژوهشی دانشگاه مسیر تازه‌ای را آغاز کرده است و در این چارچوب، توسعه دوره‌های پسا دکترا، بازنگری آیین‌نامه انتخاب پژوهشگر برتر و حمایت از پژوهشگران جوان در دستور کار قرار گرفت. همچنین در سال گذشته، بیش از ۹۰ پژوهشگر پسا دکترا با بودجه‌ای بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفتند که این اقدام با هدف تقویت ساختار پژوهشی حرفه‌ای شامل استاد، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران پسا دکترا انجام شد.
دکتر صدیقی در ادامه در خصوص آیین‌نامه انتخاب پژوهشگر برتر گفت: این آیین‌نامه اصلاح و امسال ۵۹ نفر از اساتید و پژوهشگران دانشگاه منتخب و تقدیر می‌شوند. همچنین آیین‌نامه گرنت پژوهشی پس از ۷ سال بازنگری شد تا با شرایط جدید پژوهشی کشور هماهنگ شود و آیین‌نامه مأموریت‌های علمی خارج از کشور نیز ارتقا یافت و حمایت‌های مالی برای حضور اساتید در کنفرانس‌های بین‌المللی افزایش پیدا کرد.
معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی، بر ارتقای کیفیت همایش‌ها و مجلات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و ضرورت نمایه‌سازی همایش‌های ملی و بین‌المللی در پایگاه‌های معتبر تأکید کرد و گفت: چهار مجله علمی دانشگاه در پایگاه‌های معتبر نمایه شده‌اند و در سال ۱۴۰۳، ۲۱ کتاب علمی با همکاری انتشارات بین‌المللی منتشر شد.

 
 
وی در خصوص رشد قراردادهای صنعتی و ارتباط با صنعت گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۶۲ قرارداد پژوهشی و صنعتی به ارزش حدود ۴۴۰ میلیارد تومان منعقد شد. همچنین مراکز نوآوری جدید در حوزه‌های هوش مصنوعی، صنایع پیشرفته و فناوری‌های نوین راه‌اندازی شدند.
دکتر صدیقی در مورد جایگاه بین‌المللی و رتبه‌بندی‌های دانشگاه علم و صنعت ایران گفت:  دانشگاه در رتبه‌بندی تایمز و QS در بازه ۴۰۰ تا ۵۰۰ جهانی و رتبه ۱۷۲ آسیایی قرار دارد و دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران در رتبه‌بندی شانگهای، رتبه نخست کشور را کسب کرده است. همچنین تعداد پژوهشگران یک درصد و دو درصد پراستناد دانشگاه، به بیش از ۱۱۰ نفر رسیده است و در سال گذشته بیش از ۱۳۷ اظهارنامه ثبت اختراع ارائه شد که ۱۰۴ مورد آن داوری شده است.
در پایان، دکتر صدیقی از مدیران و همکاران حوزه پژوهش و تعاملات صنعتی دانشگاه تشکر و قدردانی کرد.
برگزاری آیین تقدیر از منتخبین حوزه پژوهش و فناوری بخش پایانی مراسم بود.
پژوهشگران برتر پیشکسوت:
دکتر عباس افشار، پژوهشگر برتر پیشکسوت
دکتر رحمت اله رحیمی، پژوهشگر برتر پیشکسوت
دکتر محمود عامری، پژوهشگر برتر پیشکسوت
کانون بازنشستگان دانشگاه انتخاب این عزیزان را صمیمانه تبریک عرض نموده و توفیق روز افزون ایشان را در خدمت به جامعه علمی کشور از خداوند متعال خواستار است.
دفعات مشاهده: 337 بار   |   دفعات چاپ: 47 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4722