1- وظائف کلی دانشکده - آموزش نظری و عملی دانشجویان طبق برنامه مصوب - انجام تحقیقات علمی در زمینه های مربوط بر حسب نیازهای اقتصادی/اجتماعی و تکنولوژی کشور در چهارچوب برنامه های دانشگاه - تشکیل سمینارها و کنفرانسهای علمی از طریق همکاری با مقامات و واحدهای ذیربط دانشگاه - ایجاد تسهیلات آموزشی و غیرآموزشی برای دانشجویان دانشکده - ایجاد روابط علمی و آموزشی با متخصصین و دانشگاههای داخلی و خارجی و تبادل اعضاء هیات علمی و دانشجو از طریق همکاری با واحدهای ذیربط دانشگاه - تأمین کادر آموزشی دانشکده و همکاری در این زمینه با سایر دانشکده ها در صورت نیاز - انجام خدمات مختلف آموزشی، دانشجوئی و سایر خدمات با همکاری واحدهای ذیربط دانشگاه - انجام امور کتابداری دانشکده با هماهنگی و همکاری کتابخانه مرکزی - پیش بینی نیروی انسانی دانشکده و ارائه گزارش به مقامات ذیربط - همکاری با دفتر برنامه، بودجه و طرح در زمینه تهیه و تنظیم برنامه ها و بودجه دانشکده - انجام خدمات اداری و مالی دانشکده در حدود اختیارات تفویض شده و امکانات ارائه گردیده 2- وظایف رئیس دانشکده لف- نظارت بر حسن اجرای مصوباتی که از طریق رئیس دانشگاه ابلاغ می شود و ایجاد زمینه های مناسب برای رشد استعداد های تحصیلی. ب- ایجاد هماهنگی در امور آموزشی و پژوهشی، اداری و مالی و فرهنگی دانشکده یا آموزشکده. ج- نظارت بر حسن اجرای وظایف آموزشی، پژوهشی اعضای هیٱت علمی دانشکده یا آموزشکده. د- ارزیابی و هماهنگ کردن کلیه فعالیت های واحد های تابع دانشکده یا آموزشکده. ه- پیشنهاد بودجه سالانه دانشکده یا آموزشکده. و- نظارت بر کار شورای آموزشی و پژوهشی و ... دانشکده یا آموزشکده. ز- ارزیابی کار سالانه دانشکده و گزارش آن به رئیس دانشگاه. ح- بررسی صلاحیت معاونان گروه ها . اظهار نظر درباره آنان. 3- شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده ها و آموزشکده ها: ماده 33- در هر دانشکده که دارای سه گروه آموزشی یا بیشتر باشند و همچنین در آموزشکده ها شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده و آموزشکده با این ترکیب تشکیل می شود: الف- رئیس دانشکده یا آموزشکده . ب- معاونان دانشکده یا آموزشکده. ج- مدیران گروه های دانشکده یا آموزشکده به انتخاب رئیس دانشکده [یا آموزشکده] تا هفت نفر. تبصره- هنگام طرح مسائل و موضوعات وابسته به هر گروه آموزشی، رئیس آن گروه با حق رای برای شرکت در شورا دعوت می شود. ماده 34- وظایف شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده ها و آموزشکده ها عبترت است از: الف- برنامه ریزی جهت ایجاد زمینه های اجرایی مصوباتی که توسط معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه ابلاغ می گردد. ب- تدوین سیاست های آموزشی و پژوهشی دانشکده یا آموزشکده با توجه به خط مشی آموزشی و پژوهشی دانشگاه. ج- بررسی و تدوین طرح های آموزشی و پژوهشی دانشکده یا آموزشکده و ارجاع آنها به شورا های آموزشی و پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه. د- بررسی و تدوین طرح های ارزشیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده یا آموزشکده و پیشنهاد آن به شورای آموزشی و پژوهشی دانشگاه. ه- هماهنگی میان گروه ها و بخش ها در ارائه دروس مشترک. و- اتخاذ تصمیمات اجرایی برای هماهنگی و تطابق زمانی تعلیم و تحقیق در دانشکده یا آموزشکده. ز- بررسی و تعیین نیاز دانشکده به عضو هیٱت علمی جدید و پیشنهاد آن به شورای دانشگاه برای تکمیل اعضای هیئت علمی هر گروه. ح- پیشنهاد شرایط پذیرش دانشجو و تعیین ظرفیت پذیرش و پیشنهاد آن به معاونت آموزشی. ط- بررسی و اظهار نظر در مواردی که رئیس دانشکده به شورا ارجاع می دهد. ی- بررسی تقاضاهای مرخصی مطالعاتی و پیشنهاد آن به شورای دانشگاه. ک- بررسی طرح های پژوهشی اعضای هیٱت علمی و ارجاع آن به شورای پژوهشی دانشگاه.
4- گروههای آموزشی: ماده 35- گروه آموزشی واحدی است متشکل از اعضای هیٱت علمی متخصص در یک رشته از شعب دانش بشری که در دانشکده یا آموزشکده ای دایر است و اعضای هیئت علمی هر گروه مجموعاً شورای آن گروه را تشکیل می دهند. ماده 36- وظیفه گروه عبارت است از: الف- هماهنگ ساختن فعالیت های آموزشی و پژوهشی در رشته مربوط. ب- تنظیم برنامه های آموزشی که برای تدریس در آن رشته لازم است. ج- نظارت بر نحوه ارائه دروس و برررسی و اظهار نظر در مورد متون درسی و محتوای دروس بر اساس برنامه ها و سر فصل های مصوب. د- اظهار نظر درباره ساعات تدریس و تحقیق اعضای گروه. ه- اظهار نظر در خصوص پذیرش دانشجویان انتقالی و میهمان و تعیین کمبود واحد های درسی آنان. و- بررسی طرح های تحقیقاتی و پیشنهاد به شورای آموزشی- پژوهشی دانشکده یا آموزشکده. ز- اظهار نظر درباره بورس ها و ماموریت های اعضای گروه و پیشنهاد آن به شورای آموزشی پژوهشی دانشکده یا آموزشکده. ح- پیش بینی نیاز گروه به استخدام اعضای هیٱت علمی متخصص و اظهار نظر در مورد صلاحیت علمی نامزد های استخدام برای طی مراحل قانونی. ط- ارزیابی سالانه کار گروه برای طرح در شورای آموزشی- پژوهشی. ی- برنامه ریزی در مورد دروس طبق اختیاراتی که شورای عالی برنامه ریزی تفویض کرده است. ک- بررسی و اعلام نظر برای اصلاح سر فصل ها و تجدید نظر در عنوان درس ها (از حیث اصلی یا اختیاری بودن) و هم چنین تعیین محتوای دروس با توجه به آخرین پیشرفت های علمی برای تصویب در شورای عالی برنامه ریزی. تبصره 1- اظهار نظر در مورد تقاضای استخدام جدید، ارتقای اعضای هیٱت علمی، ارزیابی سالانه اعضای هیٱت علمی، بورس ها و فرصت های مطالعاتی در هر گروه به وسیله کمیته یا کمیته هایی مرکب از استادان، دانش یاران و استادیاران منتخب آن گروه که سابقه خدمت بیش تری دارند و پس از تٱیید رئیس دانشکده به عنوان عضو کمیته های تخصصی تعیین می شوند، انجام می گیرد. تبصره 2- در دانشگاه های جدید التٱسیس و گروه هایی که تعداد اعضای هیٱت علمی استادیار و بالاتر آن ها از سه نفر کمتر باشد، بررسی موارد مندرج در تبصره 1 به عهده شورای آموزشی دانشکده است. ماده 37- شورای هر گروه، دو تن از اعضای آن گروه را که واجد شرایط بند الف ماده 4 و حداقل در مرتبه استادیاری باشند، برای تصدی مدیریت گروه به رئیس دانشکده معرفی می کند، به پیشنهاد رئیس دانشکده و با تآیید و حکم رئیس دانشگاه، یکی از آنان به مدت دو سال به مدیریت گروه منصوب می شود و انتخاب مجدد وی بلامانع است. تبصره- موارد استثنایی به تشخیص رئیس دانشگاه تصمیم گیری می شود. ماده 38- معاون گروه، توسط مدیر گروه پس از تٱیید رئیس دانشکده تعیین و با حکم رئیس دانشکده یا آموزشکده منصوب می شود. ماده 39- وظیفه مدیر گروه عبارت است از: الف- تهیه برنامه اجرایی وظایف آموزشی و پژوهشی و خدماتی ارائه شده از طریق گروه بر اساس خط مشی شورای دانشکده با مشورت اعضای گروه قبل از شروع نیم سال تحصیلی و گزارش آن به رئیس دانشکده. ب- ابلاغ برنامه های اجرایی وظایف آموزشی و پژوهشی و خدماتی هر یک از اعضای گروه. ج- نظارت بر کلیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی و خدمات گروهی. د- تهیه جدول دروس هر نیم سال با همکاری اعضاء گروه و تسلیم آن به رئیس دانشکده. ه- تجدید نظر مستمر در برنامه ها با توجه به آخرین پیشرفت ها و تغییرات و تحولات و تسلیم این برنامه ها به مراجع ذیربط. و- تشکیل و اداره جلسات شورای گروه و ارسال گزارش کار، مصوبات، پیشنهاد ها و نظریات جمعی گروه به رئیس دانشکده یا آموزشکده برای هماهنگی اجرایی یا طی مراحل قانونی و ابلاغ بخش نامه ها و آئین نامه ها و مصوباتی که رئیس دانشکده یا آموزشکده ارسال کرده است. ز- پیشنهاد نیاز های مالی گروه به رئیس دانشکده. ج- انجام دادن کلیه مکاتبات رسمی گروه و پیشنهاد تهیه لوازم، کتاب ها، نشریات مورد نیاز گروه به رئیس دانشکده و یا آموزشکده. ط- پیشنهاد طرح های پژوهشی که گروه راساً یا با همکاری گروه های دیگر آماده انجام دادن آن است به رئیس دانشکده یا آموزشکده برای تصویب در شورای پژوهشی دانشگاه. ی- ارزیابی کار سالانه اعضای گروه و گزارش آن به رئیس دانشکده. این آئین نامه در 39 ماده و 13 تبصره در دویست و چهل و نهمین جلسه مورخ 11 تیر 75 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید. 5- اداره امور آموزش - اجرای کلیه مقررات آموزشی از طریق برقراری ارتباط با مدیریت امور آموزش دانشگاه - همکاری با مدیران گروههای آموزشی درتنظیم برنامه های آموزشی و ارسال برنامه فوق به رئیس دانشکده (توسط مدیران گروهها) - ثبت نام و تعیین حذف و تغییر واحدهای درسی دانشجویان با مشارکت مدیران گروههای آموزشی و اساتید راهنما براساس مقررات کلی آموزشی - تنظیم کارت تحصیلی دانشجویان و ارسال آن به معاونت آموزشی دانشکده - تنظیم سیستمهای اسامی دانشجویان ورودی هر ترم و هر رشته ونمایش واحدهای اخذ شده و جمع واحدهای انتخابی - تکمیل فرمهای مربوط به قرارداد حق التدریس استادان مطابق دستور رئیس دانشکده و ارسال آن به مدیریت آموزشی دانشگاه - ثبت نام و برنامه ریزی دروس عمومی با هماهنگی گروهها و دانشکده های مربوطه - کنترل تشکیل کلاسهای دانشکده ها طبق برنامه پیش بینی شده و ارسال گزارش به گروه و ریاست دانشکده - ارسال اخطاریه به دانشجویانی که در مهلت مقرر جهت ثبت نام مراجعه ننموده اند. -همکاری در تنظیم برنامه امتحانات با مدیران گروههای آموزشی - برگزاری امتحانات و تنظیم گزارش از نحوه اجرای امتحانات و ثبت اسامی دانشجویانی که شرکت ننموده و یا مرتکب خلاف شده اند. - اخذ نمرات و اوراق امتحانی در تاریخ تعیین شده و اعلام نتایج - نگهداری سوابق تحصیلی و اوراق امتحانی مطابق برنامه زمان بندی مصوب و امحاء زائد طبق ضوابط مصوب - اعلام اسامی دانشجویانی که مشروط و یا اخراج می شوند به ریاست دانشکده و مدیریت آموزش - تهیه و تنظیم مدارک دانشجویان متقاضی مرخصی و ارسال آن به رئیس دانشکده جهت طرح در شورای دانشکده و ابلاغ نظرات شورا به دانشجویان - انجام اقدامات لازم در مورد دانشجویان متقاضی انصراف دائم از تحصیل و حذف ترم و ارسال و مدارک اخذ شده به مدیریت آموزشی - ارسال درخواست تجدیدنظر در نمره امتحانی دانشجویان متقاضی به رئیس دانشکده جهت صدور دستور مقتضی - تهیه و صدور گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان متقاضی و ارسال یک نسخه از آن به مدیریت آموزشی - ارسال کارت نمرات تحصیلی به امور فارغ التحصیلان و ارسال یک نسخه از آن جهت تأیید گروه مربوطه - کنترل و بررسی وضعیت کلاسهای درسی از لحاظ کمبود وسایل آموزشی و کمک آموزشی - سرپرستی، تنظیم برنامه کار، هدایت و نظارت بر فعالیتهای متصدیان خدمات عمومی دانشکده -حفظ و حراست کلیه وسایل و تجهیزات مستقر در انبارهای تابعه دانشکده با همکاری گروههای آموزشی ذیربط - ابلاغ قوانین، آئین نامه ها و بخشنامه ها و دستورات اداری به واحدها و گروههای آموزشی طبق دستور رئیس دانشکده - انجام کلیه امور دفتری و بایگانی دانشکده - انجام کلیه امور مربوطه به تحریرات دانشکده - انجام سایر امور مشابه عندالزوم - ارائه گزارش فعالیتهای انجام شده به رئیس دانشکده هر سه ماه یکبار **شرح وظایف بر حسب آئین نامه مدیریت دانشگاهها می باشد. |